ARTIKEL | De thuiswerkdag van…Jaco Gelderblom

Monique Smid · Friday 24 April 2020

In enkele weken tijd is de wereld veranderd. Scholen en horeca zijn dicht en we werken met zijn allen zoveel mogelijk thuis. Dat laatste geldt ook voor de medewerkers van AgroEnergy. Hoe werken zij vanuit huis? En hoe zorgen ze dat hun klanten nog steeds verzekerd zijn van een optimale service? Deze week het verhaal van EnergieSpecialist Jaco Gelderblom

Stel jezelf even voor: wie is Jaco Gelderblom?

“Ik ben 52 jaar en woon in Berkel en Rodenrijs. Ik ben getrouwd met Margot en we hebben samen twee dochters en een zoon; Elise, Annemarieke en Egbert Jan. Twee van hen wonen nog thuis, maar zij hebben inmiddels deels hun eigen leven. Mijn vrouw en onze jongste dochter werken allebei in de zorg. Hierdoor maak ik de coronaproblematiek van dichtbij mee.

Wat mijn hobby’s zijn? Ik stap graag op mijn racefiets. Zeker in deze tijd is het heerlijk om aan het einde van de dag je hoofd leeg te kunnen maken. Ook hebben we een redelijk grote tuin, waar ik graag in bezig ben.”

Wat doe je precies bij AgroEnergy?

“Als EnergieSpecialist ondersteun ik telers in de dagelijkse gang van zaken rondom het energiemanagement op hun bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan het op het juiste moment kopen en verkopen van energie. Om klanten optimaal te kunnen ondersteunen, volg ik de ontwikkelingen op de energiemarkten op de voet. Het doel is steeds om de energiekosten van telers zo laag mogelijk te houden.

Via onze portal kan ik heel eenvoudig bij klanten ‘in de keuken’ kijken en alle relevante data inzien: hoeveel energie ze verbruiken, hoeveel ze inkopen en wat er wordt verkocht. Ook kijk ik iedere dag mee bij telers die gebruikmaken van BiedOptimaal: dit datagedreven programma van AgroEnergy doet – op basis van een schat aan data – een geautomatiseerde en optimale APX-bieding. Kortom: ik houd continu de vinger aan de pols op het gebied van energie.”

Hoe is het om thuis te werken?

“Als EnergieSpecialist was ik al gewend om veel vanuit huis te werken; ik kwam meestal maar twee keer per week op kantoor. In dat opzicht is het gedwongen thuiswerken geen hele grote overgang. Het grootste verschil is dat ik niet meer langsga bij klanten; voorheen bezocht ik twee tot drie bedrijven per dag. Dat is jammer; ik ben een echte ‘buitenman’. Maar zelfs deze situatie went. De drive om onze klanten zo goed mogelijk te helpen, is in ieder geval onveranderd.”

Hoe ziet je thuiswerkplek eruit?

“We hebben één van onze slaapkamers ingericht als werkkamer. Daar staan en liggen al mijn spulletjes en ik kan er heerlijk ongestoord werken. De inrichting is vrij functioneel, maar fijn is wel dat ik vanaf mijn werkplek uitkijk over onze tuin.”

Hoe help je klanten ‘op afstand’ met hun energiemanagement en zorg je ervoor dat zij nog steeds verzekerd zijn van de beste service?

“Hoewel ik niet meer op pad ga, onderhoud ik intensief contact met mijn klanten. Via telefoon of via programma’s als Skype, Teams en Zoom. Telers weten dat ik in deze tijden niet kan langskomen, dus een energiebegroting of -contract nemen we op deze manier door. Ook over de lopende zaken houden we voortdurend contact. Klanten bellen mij ook zelf wanneer ze vragen hebben of ergens tegenaan lopen. Op deze manier kunnen we telers nog steeds een optimale service bieden.

Overigens gaat het contact verder dan alleen het bespreken van energiezaken. Ik ben op veel bedrijven kind aan huis, en kan me dan ook heel goed inleven in de impact van de coronacrisis voor de ondernemers. Ik luister naar hun verhalen, en leef en denk mee over hoe ze deze moeilijke periode kunnen doorkomen. Dat wordt gewaardeerd.”

Ziet je werkdag er nu anders uit dan voorheen? En hoe houd je contact met de rest van je team?

“Het grote verschil is dus dat ik niet meer op pad ga. Maar ik probeer wel de gebruikelijke dagstructuur aan te houden. Ik begin tussen zeven en half acht met het beantwoorden van mijn mail. Daarna check ik de BiedOptimaal-instellingen van mijn klanten en pas ik deze indien nodig aan. De rest van de dag is gevuld met (beeld)belafspraken; de tijd vliegt voorbij.

Iedere maandag hebben we, via Microsoft Teams, overleg met alle EnergieSpecialisten van AgroEnergy. Dan bespreken we wat er speelt, en gaan we echt in op de inhoud. Sinds de start van de coronacrisis doen we daarnaast één keer per week ‘een virtuele bak koffie’. Dan hebben we het ook wel over andere, meer persoonlijke dingen. Op die manier blijven we op de hoogte van elkaars reilen en zeilen en houden we het teamgevoel vast.”

Wat zijn – vanuit jouw werk bezien – de grootste uitdagingen voor klanten?

“Voor veel telers is energiemanagement momenteel bijzaak. Logisch; ze zijn vooral bezig met overleven. Veel ondernemers geven ook aan dat ze het prettig vinden wanneer wij als AgroEnergy de energiezaken voor hen in de gaten houden en regelen. We ontzorgen hen dan ook met alle plezier. Op dit moment zijn de energieprijzen uitermate laag, waardoor het voor sommige telers interessant kan zijn om posities in te nemen voor de komende jaren. Dat houd ik continu in de gaten voor mijn klanten.”

Wat wil je klanten meegeven?

“Dat wij als AgroEnergy voor hen klaarstaan. Zeker nu. Dus spelen er zaken op energetisch, technisch of financieel vlak, schroom dan niet om contact op te nemen. We denken graag mee over oplossingen, en staan open voor het maken van maatwerkafspraken. Ook faciliteren wij de regeling voor uitstel van betaling van Energiebelasting en de ODE. Telers staan er niet alleen voor!

Tekst: Ank van Lier

Deel op

Gerelateerde artikelen