MARKTVISIE | Kortetermijnprijzen toch weer omlaag
Is het u ook opgevallen? De laatste 2 jaar doen de meest trendy technologische termen hun intrede in de tuinbouw. We hebben het onder andere over blockchain, data science en kunstmatige intelligentie. Events en vakbladen besteden hier nu veel aandacht aan. Dat is logisch, zult u denken. Ook de tuinbouw innoveert en is op zoek naar nieuwe kansen. Dat klopt! Het is ook niet gek dat het in de tuinbouwsector wat langzamer op gang komt dan in andere sectoren. Immers, de tuinbouw is wars van luchtkastelen en proefballonnetjes. Laat maar eerst zien dat het werkt, dan praten we wel verder.
“Iets dat tot voor kort niet mogelijk leek, is ineens wel mogelijk. Een innovatie komt tot leven en gaat echt iets betekenen in het tuinbouwbedrijf.”
Ik zie genoeg sectoren waarbij veel ontwikkeleuro’s uitgegeven worden aan deze technologieën en daar komt nog steeds geen echte waarde uit. Proefprojecten, pilots, initiatieven om te experimenteren zijn er in overvloed, maar financiële resultaten opleveren doen ze vaak niet.
Een paar keer in je leven maak je mee dat een innovatie echt een grote verandering met zich meebrengt. Een innovatie die in één keer het gezichtsveld verruimt. Iets dat tot voor kort niet mogelijk leek, is ineens wel mogelijk. Een innovatie komt tot leven en gaat echt iets betekenen in het tuinbouwbedrijf. Dat klinkt prachtig. Fijn. Eindelijk. Maar als dat nou betekent dat u anders naar uw bedrijfsvoering moet kijken? Dat processen die al jaren zo liepen opeens anders kunnen en anders moeten om hier echt voordeel van te hebben? Wat doet u dan? Kijkt u het aan? Of pakt u de mogelijkheden met beide handen aan?
We zijn ons vaak niet bewust van het effect van nieuwe technologie op onze manier van werken. Op onze collega’s en op de processen die al jaren houvast geven. Dit bewustzijn moet wel gaan ontstaan. Het is niet verstandig om het u te laten overkomen. Het is belangrijk dat u positie kiest, omdat technologie een groot verschil kan maken in uw bedrijfsvoering en concurrentiepositie. De vraag is dus: Wie ben ik met mijn bedrijf? Een innovator of een volger? Of zit ik daar tussenin?
In de afgelopen maanden heeft AgroEnergy samen met Delphy aangetoond dat de teelt- en energiekennis vertaald kan worden naar kunstmatige intelligentie. Deze intelligentie is in staat om de kas autonoom te sturen. Steeds meer en steeds verder. Autonoom teeltmanagement wordt in verschillende fases nu uitgerold en doorontwikkeld bij een aantal bedrijven die hierin voorop willen lopen. Deze bedrijven zien de kansen en de waarde. Wat doet u? Gaat u mee? Durft u het aan om te vertrouwen op intelligente systemen en uw gewoontes los te laten?