ERVARING | Werken als marketeer bij AgroEnergy

Uitdagend én veelzijdig; dat is de functie van (senior) marketeer bij AgroEnergy in een notendop. Daarnaast biedt deze baan veel vrijheid om eigenhandig zaken te ontwikkelen en te optimaliseren. Mirjam de Munnik – die twee jaar op de marketingafdeling van AgroEnergy werkte – weet dat als geen ander. “Ook stelt de energietransitie de glastuinbouw voor grote uitdagingen. Het geeft voldoening om hier een concrete bijdrage aan te kunnen leveren.”

De functie van marketeer binnen AgroEnergy omvat een breed palet aan werkzaamheden. Het positioneren van AgroEnergy in de markt, als dé energiepartner voor de glastuinbouw, staat hierbij centraal. “Je focust op het laden van het merk AgroEnergy, het onder de aandacht brengen van producten en diensten bij potentiële klanten”, vertelt Mirjam. “Belangrijk hierbij is vooral dat AgroEnergy méér wil zijn dan zomaar een energieleverancier; het bedrijf wil een partner zijn voor de moderne glastuinder. Datagedreven diensten vervullen hierin een sleutelrol. Deze digitale oplossingen gebaseerd op Artificial Intelligence helpen de tuinder om slimmer om te gaan met energie. Hiermee onderscheidt AgroEnergy zich ook in de markt.”

Eigen stempel drukken

Om de gestelde doelen te realiseren, ben je als marketeer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van marketingplannen en -strategieën. Hierbij krijg je veel vrijheid en verantwoordelijkheid, benadrukt Mirjam. “Je krijgt de ruimte om zelf met plannen en ideeën te komen en deze te ontwikkelen. Je kunt echt je eigen stempel erop drukken. De uitdaging is ook vooral om aan te haken bij datgene wat er bij de tuinder speelt. Welke uitdagingen krijgt hij/zij voor zijn kiezen en hoe kan AgroEnergy hem/haar hierbij ondersteunen? Dat is steeds de centrale vraag.”

Om aansluiting te houden bij de marktontwikkelingen voer je als marketeer regelmatig marktonderzoek uit en analyseer je de resultaten. “Hierbij schakel je continu met collega’s van de sales-afdeling en mensen intern. Ook werk je nauw samen met het MT en spar je met collega’s van moederbedrijf Eneco.”

Tuinders begeleiden

Het feit dat energie vandaag de dag hét centrale thema binnen de glastuinbouw is, maakt de werkzaamheden extra boeiend. Niet alleen stellen de hoge energieprijzen tuinders voor grote uitdagingen, ook is de energietransitie een ‘hot item’: in 2040 wil de glastuinbouw energieneutraal zijn. “Het is mooi om tuinders vanuit AgroEnergy te kunnen begeleiden in dit proces en een verschil te kunnen maken. Een goede informatievoorziening is bijvoorbeeld cruciaal. Ook daar ben je als marketeer verantwoordelijk voor. Je zet een breed scala aan marketing- en communicatiemiddelen in: nieuwsbrieven, direct mailings, webinars, advertenties, et cetera. En hierbij stel je jezelf continu de vraag: wat is op dit specifieke moment de juiste boodschap voor de klant?”

Goed gevoel

Mirjam benadrukt ook dat AgroEnergy een prettig bedrijf is om te werken; de sfeer is goed. “Dat komt vooral ook omdat de klant heel erg centraal staat. De focus ligt niet vooral op het behalen van commercieel succes, maar op het juiste doen voor de klant. Naast de tuinder staan, zijn energiekosten helpen te minimaliseren; dat is waar het om draait. En dat geeft een goed gevoel.”

Daarnaast is er veel aandacht en waardering voor medewerkers. “Er worden continu zaken georganiseerd, om zo het teamgevoel in stand te houden. En men is flexibel: niet alleen in coronatijd krijg je de mogelijkheid om thuis te werken, maar ook in de toekomst blijft hybride werken – deels thuis en deels op kantoor – de standaard.”

 Is deze functie ook echt wat voor jou? Solliciteer dan nu op de functie voor Marketeer!

MARKTVISIE | Turbinecommotie duwt gasprijzen naar 200 €ct/m3

Turbinecommotie | marktvisie

BLOG | Europa en gas: aan de bal of speelbal?

Peter van den Berg

MARKTVISIE | Terecht gebleken optimisme over NordStream1 doet gasprijzen dalen

MARKTVISIE | Onverwachte aanbodverstoringen Noorwegen geven verdere prijsstijging

gas-prijzen