EVEN VOORSTELLEN | Bram Posch, Energy Operator bij AgroEnergy

Hij werkte in de ICT, volgde een studie tot dierenarts en belandde uiteindelijk – na enkele jaren bij Vattenfall te hebben gewerkt – bij AgroEnergy. Hier is Bram Posch sinds september 2021 werkzaam als Energy Operator. Deze baan is hem op het lijf geschreven. Het analytische aspect van de functie spreekt hem aan, net zoals het directe klantcontact. “Ik kan echt een verschil maken op bedrijfsniveau.”

 

Wie is Bram Posch? Kun je meer over jezelf vertellen?

“Ik ben 41 jaar en getrouwd met Tina. Samen hebben we een dochtertje Lile, van twee jaar, en een zoontje van zeven maanden, Levan. Ik groeide op in Sijbekarspel, in Noord-Holland, maar woon nu sinds twee jaar in Zwolle. Zeilen is één van mijn grootste hobby’s. Ik heb een eigen zeilboot, die aan het Tjeukemeer ligt en waar we tussen april en oktober regelmatig mee het water op gaan. Daarnaast houd ik van wielrennen; ik fiets vaak lange afstanden op mijn racefiets. Ook ben ik momenteel druk met de verbouwing van ons huis; we hebben een klushuis gekocht en dat vergt flink wat tijd. Dat komt mede omdat ik ook meteen een duurzaamheidsslag probeer te maken.”

 

Je carrière kende tot nu toe behoorlijk wat omzwervingen?

“Dat klopt. Ik had aanvankelijk niet de ambitie om aan de slag te gaan in de agrarische sector, ondanks dat mijn ouders een melkveebedrijf hadden. Ik besloot Scheikundige Technologie te gaan studeren, en deed daarna een Master Management of Technology. Vervolgens ging ik aan het werk in de ICT-wereld, maar daar zat ik toch niet op mijn plek. Daarop besloot ik na een jaar of zes een studie Diergeneeskunde te gaan volgen. Heel iets anders dus, maar de liefde voor dieren zat er schijnbaar toch van huis uit in.

Naast mijn studie ging ik als zzp’er aan de slag bij Vattenfall. Vooral het analytische aspect en de grote hoeveelheid data trok me aan in de energiewereld. Ik was als analist medeverantwoordelijk voor het positiemanagement, het afgeven van quotes en longterm forecasting.”

 

Uiteindelijk besloot je toch verder te gaan in de energiewereld, in plaats van aan de slag te gaan als dierenarts?

“Inderdaad, in de zomer van 2021 ben ik gestopt met mijn studie. Analytisch bezig met getallen zijn lag me toch beter dan praktiserend dierenarts zijn. Desondanks heb ik geen spijt van de studiejaren; deze hebben mijn blikveld absoluut verbreed.”

 

Hoe kwam je toen terecht bij AgroEnergy?

“Nadat ik had besloten om verder te gaan in de energiesector, wilde ik graag meer vastigheid. Daarom zei ik mijn leven als zelfstandige vaarwel en ging ik op zoek naar een vaste baan. Toen kwam de functie van Energy Operator bij AgroEnergy voorbij. Die sprak me meteen aan. Vooral omdat je in deze baan direct contact hebt met de klant. En omdat tuinbouwbedrijven toch grootverbruikers – en producenten – zijn qua energie, hebben ze voldoende omvang om hier als Energy Operator een verschil te kunnen maken. Kortom: een ideale combi voor mij.”

 

Wat houdt de functie van Energy Operator precies in?

“Ik ondersteun klanten in hun dagelijkse energiemanagement. Dat betekent concreet dat ik in de gaten houd op welke energiemarkten – de day-aheadmarkt, de intradaymarkt, de onbalansmarkt of de regelmarkten – ze het beste kunnen handelen, en vervolgens daadwerkelijk energie voor hen koop of verkoop. Klantspecifieke data-analyses en klantwensen vormen de basis voor de keuzes die ik hierbij maak.”

 

Hoe bevalt je werk, waaruit haal je energie?

“Ik startte in september 2021, toen de energiecrisis net was begonnen. En het afgelopen jaar was natuurlijk echt een rollercoaster, met de torenhoge energieprijzen. Je merkt dat er bij klanten een grote focus is op energie, en dat ze graag veelvuldig contact hebben. Als Energy Operator moet je in deze tijden kort op de bal spelen, aangezien de impact van je werk en keuzes financieel gezien veel groter is dan voorheen. Kortom: ik kan in mijn functie echt een verschil maken op bedrijfsniveau.”

 

Voel je je ook thuis binnen AgroEnergy als bedrijf?

“Absoluut. Het is een relatief klein bedrijf en iedereen kent elkaar persoonlijk. Dat is prettig, en hierdoor kun je snel schakelen en zaken oplossen. En ook het soort klanten maakt dat ik me thuis voel bij AgroEnergy. Veel tuinbouwbedrijven hebben mooie energie-assets staan: warmteboilers, WKK’s, warmtepompen, et cetera. Dat geeft mij als operator extra tools om mee te sturen en maakt mijn job extra dynamisch.”

 

Via AgroEnergy kwam je voor het eerst in aanraking met de glastuinbouw. Hoe heb je de sector leren kennen?

“Ik vind het een fijne sector om voor te werken. Het zijn veelal familiebedrijven en ondernemers hebben echt hart voor hun bedrijf. Daarnaast is bij de meeste bedrijven sprake van een platte organisatiestructuur, wat snel knopen doorhakken en beslissingen nemen mogelijk maakt. Dat werkt uitermate prettig.”

 

 

 

MARKTVISIE | Frontmaand bij gas daalt sinds twee maanden naar 30 €ct/m3

Frontmaand | marktvisie

MARKTVISIE | Gasmarkt nog steeds op zoek naar richting

Gasmarkt | marktvisie

MARKTVISIE | Gasmarkt blijft gespannen reageren op ongeplande verstoringen

Gasmarkt

AgroEnergy keert weer onbalanspoolvoordeel uit aan klanten

Onbalanspoolvoordeel