BLOG | Samen met de klant werken aan verlaging van energiekosten

Marijke van Rongen · Wednesday 14 March 2018

Hoe ziet een dag uit het leven van een EnergieSpecialist bij AgroEnergy eruit? Ik vertel je hier graag meer over. Want ik ben op zoek naar een collega, en wie weet inspireert mijn verhaal jou tot solliciteren!

Mijn naam is Robert Meijer. Sinds 1994 ben ik werkzaam in de energiewereld en vanaf november 2014  ben ik bij AgroEnergy als EnergieSpecialist aan de slag.  Ik bedien de klanten in het noordoosten van Nederland, dit komt goed uit, want ik woon in Arnhem. Ben je benieuwd hoe een werkdag van een EnergieSpecialist er bij AgroEnergy uitziet? Ik vertel je hier graag meer over. Want ik ben op zoek naar een collega, en wie weet inspireert mijn verhaal jou tot solliciteren!

 

Altijd gedreven om klanten te helpen

Als EnergieSpecialist, en ook als persoon ben ik altijd gedreven om klanten te helpen bij het optimaliseren van de energiekosten. Dit gaat om optimalisaties die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden, maar ook over lange termijn optimalisaties. Denk hierbij aan WKK in combinatie met aardwarmte. Dit gaat een steeds belangrijkere rol spelen voor onze klanten. Mijn werk boeit me omdat het altijd samen met de klant is. Ieder bedrijf is weer anders, de ene tuinder is de andere niet. Mijn uitdaging is om de meest optimale oplossing voor de klant te vinden dit is bij ieder bedrijf weer anders.

 

BiedOptimaal 

Mijn dag begint met het nalopen van BiedOptimaal klanten, één van de slimme producten van AgroEnergy dat automatisch de optimale APX-biedingen doet voor onze klanten. Ik controleer de biedingen die BiedOptimaal gedaan heeft voor deze klanten op basis van de voorspelde warmtevraag en de voorspelde APX prijzen. Nadat ik de BiedOptimaal biedingen gecontroleerd heb, ga ik op bezoek bij klanten. Ik heb gemiddeld 3 klantafspraken per dag. De gespreksonderwerpen verschillen per klant, dit hangt af van de onderwerpen die op dat moment bij de klant spelen.

 

Wanneer zet ik mijn WKK in?

De eerste klant waar ik vandaag een afspraak heb wil graag advies over het moment dat hij zijn WKK het beste in kan zetten. Dit is een vraag die op dit moment vaak voorkomt. Ik bekijk dit integraal en houd hierbij rekening met verschillende aspecten. Het resultaat hiervan is dat de klant meer inzicht krijgt over hoe hij zijn WKK in kan zetten. Ik merk dat veel klanten wegens tijdgebrek een grove berekening maken en alleen de gasprijs en de WKK kosten meenemen voor het bepalen van hun APX bieding. Er zijn zoveel facetten waar de klant rekening mee moet houden om dit te bepalen,
zoals de gasprijs, rendementen, energiebelasting, CO2, warmte en de elektriciteitsbehoefte in de kas. Het is logisch dat veel klanten hier niet voldoende tijd aan kunnen besteden. BiedOptimaal brengt hierin uitkomst en ik bespreek de mogelijkheden die dit product kan bieden.

 

Lange termijn of daggas prijs?

De gasprijs is constant aan het fluctueren, de klant waar ik mijn tweede afspraak heb wil daarom graag advies over handelen. Hij stelt mij de vraag: “Is het verstandig om de prijs op voorhand vast te zetten, of om volume tegen dagprijzen af te nemen?”. Het komt vaak voor dat klanten mij om advies vragen over ‘goede’ handelsmomenten. Maar wat is goed? Ook ik kan niet precies voorspellen wat de gasprijs in de toekomst doet. Wel kan ik samen met de klant een inkoopstrategie opstellen, waarmee de klant tegen de minst mogelijke risico’s de meest optimale prijs kan behalen. De klant voelt zich hier erg comfortabel bij. Het heeft vertrouwen in zijn inkoopstrategie, en houdt meer tijd over om met zijn teelt bezig te zijn. Natuurlijk houdt hij de prijzen vanuit zijn kas in de gaten in de EnergyManager app. Ik spreek met de klant af dat als hij toch twijfelt over een inkoopmoment, hij altijd contact met mij kan opnemen om hierover te sparren.

 

Zonnepanelen op corridor plaatsen?

De laatste klant waar ik vandaag een bezoek breng wil graag meer weten over duurzame oplossingen. Hij heeft hier iets over gehoord, maar hij heeft zich er nog niet goed in kunnen verdiepen. Ik denk graag met hem mee over de mogelijkheden voor zijn bedrijf. In het gesprek vertelt hij dat hij overweegt om zonnepanelen op zijn corridor te plaatsen en vraagt mij of dit te combineren is met de inzet van zijn WKK. Ik pak dit vraagstuk graag op en onderzoek dit voor en samen met de klant. Ik zet de details over dit vraagstuk voor hem op papier die hij kan gebruiken bij zijn investeringsbeslissing.

 

Kom ons team versterken

EnergieSpecialist zijn bij AgroEnergy betekent continu bezig zijn met de klant en zijn energiestrategie. Samen met de klant werken aan verlaging van energiekosten. Daar krijgen de klant en ik energie van! Ook aan de slag? Kom ons team versterken als EnergieSpecialist!

Deel op

Gerelateerde artikelen